Feedback krijgen en ontvangen is van alledag. Op de werkvloer krijg je vermoedelijk wel eens commentaar van je baas, of je geeft je medewerkers juist feedback op hun doen en laten. Met feedback willen we anderen bijsturen of stimuleren in hun gedrag en prestaties, en tevens de onderlinge relatie goed houden. Maar feedback heeft alleen effect als je je aan een aantal regels houdt. Loopbaanbegeleiding Amstelveen geeft je vast de 6 gouden regels voor feedback.
- Feedback moet specifiek en to the point zijn
Geef duidelijk en concreet aan wat je in het gedrag van de ander (niet) goed vindt.
Dus niet: ‘Jij kan echt niet schrijven’, maar: ‘Ik zie dat je twee schrijffouten hebt gemaakt’. Op specifieke feedback krijg je eerder een specifieke reactie, zoals ‘Ik zal het direct aanpassen’ in plaats van ‘Ik doe het ook nooit goed volgens jou’.
- Feedback moet beschrijvend zijn en betrekking hebben op gedragsaspecten
Benoem het waargenomen gedrag en spreek geen waardeoordeel uit. Als je enkel het gedrag beschrijft, zal de ander dit eerder herkennen. Vervolgens vertel je welk effect dit op jóu had: ‘Tijdens de vergadering vanochtend heb je tot 4 keer toe een voorstel afgewend. Ik vond dat nogal dwars overkomen en niet erg constructief.’.Dit vergt wel wat oefening! Loopbaanbegeleiding Amstelveen kan je helpen om voortaan op een constructieve manier feedback te geven én te ontvangen.
- Beide partijen moeten hun voordeel met de feedback kunnen doen
Bedenk van te voren of de ander iets aan uw feedback heeft; kan het iemand helpen? Het heeft geen zin om commentaar te geven op punten waar de ander niks aan kan doen, dit werkt enkel demotiverend.
- Feedback moet actueel zijn
Zorg dat je feedback zo snel mogelijk na een incident terug geeft. Je kunt dan zelf concreter zijn en de kans is groter dat de ander het herkent en de feedback ‘aankomt’.
- De ontvanger moet de feedback willen ontvangen
Ga na of het wel het juiste moment is om feedback te geven. Als de emoties hoog zijn opgelopen is het soms beter om even te wachten voordat je je feedback geeft. Doe het wel op een zo kort mogelijke termijn, en zorg dat van uitstel geen afstel komt!
- Wissel ondersteunende en corrigerende feedback met elkaar af
Positief commentaar schiet er vaak bij in. We hebben de neiging om ons vooral te richten op het voor verbetering vatbare gedrag van anderen. Maar zo laten we de kans om iemand te motiveren liggen! Door een gemeend en specifiek compliment te geven moedig je goed gedrag aan.
Krijg jij hier inspiratie van en wil jij je ook op en hoger niveau professioneel gaan ontwikkelen? Plan dan hier een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek in met een van onze coaches.