Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Thuiswerken, een werkvorm die de laatste decennia enorm is toegenomen. Meer dan een derde van de bevolking werkt wel eens thuis. Begrijpelijk, want het klinkt ideaal natuurlijk: in je badjas aan de keukentafel, met een vers gezette kop koffie achter je laptop. Het scheelt je reistijd en je kunt je tijd flexibel indelen. Veel voordelen, maar thuiswerken brengt ook risico’s en uitdagingen met zich mee.

De andere kant van thuiswerken is namelijk: te lang doorwerken, afgeleid worden door andere taken zoals het huishouden, een vervaging tussen werk- en privé, gebrek aan professionele ondersteuning en kans op isolement door vermindering van sociaal contact. Om thuis zo effectief mogelijk te werken, is het dan ook van belang om je taken goed te organiseren. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar deze tips helpen je hopelijk om thuiswerken zo goed mogelijk te aan te pakken.

  

1: Zorg voor routine 

Op een thuiswerkdag is de verleiding erg groot om een uur (of twee) langer te blijven liggen in bed. Probeer dit echter niet te doen. Train jezelf om op een vast tijdstip op te staan. Dit zorgt voor meer productiviteit. Ook zal je uiteindelijk merken dat je energieniveau omhoog zal gaan. Houd verder hetzelfde ritme aan als op een normale werkdag. Probeer op dezelfde tijd te lunchen, dit draagt bij aan structuur. Zo blijf je in de routine en blijf je dus het meest productief 

  

2: Zorg voor een goede werkplek tijdens het thuiswerken

Effectief thuiswerken begint bij een geschikte werkplek. Kies een werkplek die voor jou goed werkt. Weet je van jezelf dat je een georganiseerde werkplek nodig hebt, creëer deze dan. Werk niet vanuit je bed. Werken vanuit bed zorgt ervoor dat er geen duidelijke scheiding meer is tussen werk en ontspanning. De plek waar je normaal gesproken tot rust komt, kun je gaan associëren met werk, waardoor je minder goed in slaap valt. Werk dus niet in bed, maar achter een bureau of aan een tafel.  

  

3: Plan je thuiswerkdag goed in 

Maak voor de dag een goede planning. Plan de belangrijke taken eerst. Je concentratie verzwakt in de loop van de dag. Maak dus gebruik van de uren waarin jouw concentratie nog optimaal is.  

Pauzes: Verder is het belangrijk om pauzes in te plannen. Thuiswerken betekent vaak dat je rust hebt en tijd voor werk dat veel concentratie vergt. Dit kan erg vermoeiend zijn. Neem daarom niet alleen lange pauzes, maar plan ook korte pauzes van vijf minuten in om even je gedachtes te verzetten.  

Werk in blokken: Werk in blokken van ongeveer anderhalf uur. In deze blokken stel je doelen voor jezelf, die je probeert te halen. Na het behalen van deze doelen neem je pauzes. Neem tijdens deze pauzes echt even tijd voor jezelf en zorg dat je even helemaal niet bezig bent met werk. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling. 

  

4: Houd contact 

Een voordeel van thuiswerken is dat je collega’s niet om de haverklap aan je bureau staan om een praatje te maken, even snel iets aan je vragen, of iets van je nodig hebben. Een nadeel van thuiswerken is dat jij dit ook niet kunt doen. Je bent dan eerder geneigd om de vragen even achterwegen te laten en kunt dan bijvoorbeeld (tijdelijk) vastlopen. Zorg er daarom voor dat je contact blijft houden met je collega’s. Voor elke kleine vraag naar kantoor bellen werkt natuurlijk niet. Maak hier dan ook duidelijke afspraken over, om dit zo effectief mogelijk te doen. Wanneer gebruiken we chats? Wanneer en over welke onderwerpen gebruiken we mail?  

Miscommunicatie: Als de communicatie via chat gaat, is miscommunicatie veelvoorkomend. Je kunt de toon van een boodschap niet goed inschatten via de chat. Zo kan een bericht voor de ontvanger als een aanval overkomen, terwijl de zender dit niet op deze manier bedoelt. Om miscommunicatie te voorkomen moet je daarom zorgen voor context. Ook moet je nadenken welke communicatie je via de chat laat verlopen en welke bijvoorbeeld telefonisch. Het is dus belangrijk even net wat meer aandacht te besteden aan de communicatie met collega’s. 

  

5: Ga niet te lang door tijdens het thuiswerken

Een gevaar van thuiswerken is dat je te lang doorwerkt. Op kantoor is het makkelijk om grenzen te stellen voor jezelf, doordat je weer naar huis gaat en je werk achter je laat. Als je werkplek thuis is, is dit moeilijker. Je bent namelijk continu op je werkplek en kunt dus elk moment van de dag je laptop pakken en aan het werk gaan. Als je niet tevreden bent, ga je toch gewoon nog even door? Nee, probeer dit niet te doen. Door te lang door te gaan overbelast je jezelf. Stop daarom op tijd en houd je aan je werkuren, zodat je je de volgende dag weer met een frisse blik op je werk kunt focussen.  

Thuiswerken vraagt om net wat meer aandachtspunten dan werken op je normale werkplek. Toch is het wel mogelijk om thuis ook productief aan de slag te kunnen. Hopelijk kan je deze tips toepassen om efficiënt aan de slag te gaan! Kan je wel wat ondersteuning gebruiken? Kijk dan eens op de coachprofielen en vind een passende coach bij jou in de buurt! Blijf je liever thuis? Online coaching via Skype en Zoom is ook mogelijk.

 


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden



 >  Thuiswerken? 5 Tips voor een effectieve en fijne thuiswerkdag