Het lijkt zo simpel: je gaat achter je computer zitten, je googled via een vacaturebank de naam van een functie die je wel interessant lijkt en binnen een half uur heb je je CV verzonden en in tien zinnen beschreven waarom jij denkt zo geschikt te zijn voor deze functie. Vaak krijg je hier verder geen reactie op, maar niet getreurd, want er liggen nog zo’n 100.000 andere vacatures op je te wachten. Helaas blijkt deze manier van het vinden van een baan niet alleen erg inefficiënt, maar wordt ook de kans vergroot je uiteindelijk een functie gaat vervullen die niet goed bij je past omdat je deze na eindeloos solliciteren maar hebt geaccepteerd. Gelukkig kan het ook anders. Vandaar onderstaande 10 tips om het vinden van een baan te vergemakkelijken.
Wat vooral wel te doen:
- Vraag binnen je kennissenkring of iemand toevallig nog een vacature weet. Deze eenvoudige manier blijkt erg succesvol omdat familieleden en vrienden vaak goed kunnen inschatten of een functie iets voor jou zou kunnen zijn en ze je op de hoogte houden van nieuwe vacatures die ze tegen komen.
- Bij een bedrijf dat je interessant vindt aankloppen ongeacht ze een functie open hebben staan of niet. Hierdoor laat je je motivatie en belangstelling blijken en je ontmoet in levende lijven gelijk je (wellicht) toekomstige werkgever zonder eerst door een internetsollicitatieronde te hoeven komen.
- De Gouden Gids doorzoeken naar branches die je interesseren en bedrijven opbellen om te vragen of ze een vacature hebben die bij je past. Door via de telefoon contact met het bedrijf te hebben maak je meer persoonlijke indruk dan via een sollicitatiebrief.
- Met vrienden een soort club op te richten waarbij jullie samen zoeken naar bedrijven via de Gouden Gids en deze opbellen om te vragen of ze een vacature hebben die bij je past. Deze methode blijkt succesvol omdat banen zoeken zo niet alleen gezelliger en leuker is, maar ook omdat het stimulerend werkt om in een groep bezig te zijn met hetzelfde doel.
- Veel voor onderzoek doen voor je op zoek gaat naar een baan. Deze methode blijkt voor 86% van de werkzoekenden succesvol. Bij deze methode wordt gekeken naar de vragen wat, waar en hoe. Je zoekt uit wát je eigenschappen zijn waar je het meeste plezier van beleefd, vervolgens zoek je uit waar de omgeving is waarin je wilt werken en tot slot bekijk je hoe je hier komt. Probeer bij elke vraag zo specifiek, volledig en concreet mogelijk te zijn. Hoewel het een tijdrovende methode is, is het voor veel mensen uiteindelijk erg efficiënt omdat ze weten wat ze precies willen en hoe ze hier moeten komen.
Wat beter niet te doen:
- Zoeken naar personeelsadvertenties op het internet. Hoewel deze methode waarschijnlijk wel zal lonen na tientallen keren solliciteren, werkt deze methode erg demotiverend en zal je hierdoor niet altijd in een baan rollen waar volledig jouw interesses liggen. Daarnaast worden online sollicitaties erg globaal en snel gescand, waardoor het werk wat jij stopt in een motivatiebrief niet eens wordt opgemerkt.
- Willekeurig grote aantallen CV’s versturen. Het is belangrijker om gericht te solliciteren naar een functie waarbij je een goede motivatiebrief schrijft dan om willekeurig heel veel CV’s te versturen. Kwaliteit gaat hier boven kwantiteit.
- Reageren op personeelsadvertenties in de krant. Vaak staan in kranten vooral vacatures voor lagere en middelbare functies. Vraag jezelf af of dit wel uitdagend genoeg voor jou is.
- Reageren op advertenties in vakbladen. Abonnementen blijken vaak duur te zijn en bedrijven zetten vaak alleen vacatures in bladen en tijdschriften wanneer hier veel verloop op is.
- Arbeidsbemiddelings- of werving- en selectiebureaus in de hand nemen. Dit soort bureaus hebben maar een bepaald aantal functies. Zij verdienen hun geld door jou te koppelen aan een baan, ongeacht of deze nou écht bij je past of niet. Je beperkt hierbij dus eigenlijk de ruime keuze die er is.
Wil je nog meer van dit soort handige tips of concrete antwoorden op vragen die je hebt met betrekking tot je carrière?
» Kijk dan hier bij ons aanbod