Je vindt bij GORTcoaching uitsluitend gecertificeerde coaches
phone-icon
We helpen je graag! 088 170 1500     international
brand-logo brand-logo
phone-icon hamburger-menu hamburger-menu
  • Alle coaches
  • Informatie over coaching
    • Infomatie over coaching
    • Soorten coaching
    • Kortingstarief particulieren
    • Vergoedingsmogelijkheden
  • Werkgevers
    • Zakelijke coaching
    • Psychologen
    • Outplacement
    • Tarieven
    • Offerte
  • Opleidingen
    • Opleidingen
    • Workshops
    • STAP budget
    • Informatie bijeenkomst
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
  • Contact
KIES JOUW COACH

5 tips voor het ontvangen van feedback

Published on: Wednesday, October 10, 2014 - 12:07pm
5 tips voor het ontvangen van feedback

 

Hoe ontvang je feedback?
Feedback geven is lastig, maar feedback ontvangen is minstens zo ingewikkeld. Meestal reageren mensen met onbegrip, irritatie of zelfs woede. Dit komt omdat mensen feedback vaak persoonlijk opvatten. Dat is onterecht, want goede feedback gaat over jouw gedrag (dus niet over jou als persoon!) en over de gevolgen daarvan voor de ander.

Het op de juiste manier ontvangen en verwerken van feedback zorgt ervoor dat de positieve werksfeer en fijne relatie met je collega behouden blijven. Het maakt van jou een prettige collega. Om deze redenen geven de coaches van gortcoaching.nl jou deze vijf tips voor het ontvangen van feedback!

1. Stel jezelf open voor feedback
Veel mensen zien feedback als een bedreiging. Het is natuurlijk ook niet gemakkelijk om op je tekortkomingen gewezen te worden. Toch is feedback heel waardevol. Opmerkingen over jouw gedrag stellen jou in staat om jezelf te verbeteren en een nog fijnere collega te worden. Feedback is op deze manier gratis informatie die specifiek over jou gaat. Hier heb je heel veel aan!

Laat de ander dus merken dat je open staat voor feedback. Dit doe je door actief te luisteren. Ga niet hardnekkig door met werken, maar stop even waar je mee bezig was en kijk de ander aan.

Wanneer niemand je van feedback voorziet, kun je er eens naar vragen bij collega’s of bij je leidinggevende. Wellicht levert dit interessante informatie of zelfs complimenten op.

2. Probeer de ander te begrijpen
Bij het ontvangen van feedback is het van belang om door te vragen. Vraag naar concrete voorbeelden. Doordat je om toelichting vraagt, wordt het voor jou helder wat je aan je gedrag zou kunnen veranderen. Vat bovendien samen wat de ander gezegd heeft en vraag of jouw interpretatie klopt. Een voorbeeld is: “Als ik het goed begrijp, voelde je je niet serieus genomen, toen ik teveel de leiding nam in het gesprek met die klant, klopt dat?”

Vraag ook om suggesties om jouw gedrag te veranderen. Je laat daarmee merken dat je de ander serieus neemt en dat je jouw gedrag kunt aanpassen. Bovendien krijg je van de ander precies te horen wat hij graag van jou wil.

3. Schiet niet in de verdediging
Feedback is géén aanval op jouw persoonlijkheid, maar vaak wordt het wel als zodanig beschouwd. Veel mensen vinden het dan ook lastig om de ander gelijk te geven of überhaupt uit te laten praten. “Ik moest de leiding wel nemen in dat gesprek! Jij zei helemaal niets en dat komt voor een klant ook heel raar over” is een typische reactie voor iemand die zich aangevallen voelt. In de verdediging schieten is geen goede methode, want daarmee ontken je de gevoelens van de ander. De ander heeft waarschijnlijk goed nagedacht over zijn feedback en daarom is het belangrijk dat jij om verduidelijking vraagt.

4. Bedank de ander
Onthoud dat feedback geven net zo moeilijk is als feedback ontvangen. De ander wil niet dat de werksfeer bedorven wordt en hij wil al helemaal niet dat jij hem niet meer aardig vindt. Het is daarom heel dapper van hem om feedback aan jou te geven. Toon deze waardering door de gever te bedanken. Bedank hem voor zijn eerlijkheid en openheid en laat weten dat jij iets met de feedback kunt. Nogmaals: feedback is een nuttig middel waarmee jij een betere versie van jezelf kunt worden. Toon deze dankbaarheid in je houding.

5. Doe er (n)iets mee
Je bepaalt zelf wat je met de feedback doet. Neem de tijd om de opmerkingen even te laten bezinken en denk na over wat de ander gezegd heeft. Vind je de feedback terecht? Kun je er wat mee? Zijn er dingen die jij gemakkelijk, op de korte termijn kunt veranderen? Weeg hierbij de voor- en nadelen tegen elkaar af. Je hoeft dus niet per se met alle feedback iets te doen, want soms kan een gedragsverandering in strijd zijn met jouw prioriteiten of waarden. Het gaat erom dat je nadenkt over de mogelijkheden en dat je daarmee de ander serieus neemt.

Laat aan de ander weten wat je besloten hebt. Wanneer je direct bij het ontvangen van de feedback al weet wat je ermee gaat doen, dan kun je dit meteen vertellen. Je kunt er ook later op terugkomen.

Wil je nou intensief werken aan het krijgen en eventueel zelfs geven van feedback? Onze coaches helpen jouw graag. Plan een gratis oriëntatiegesprek om je te ontwikkelen.

 

twitter linkedIn facebook
Footer brand logo

Entrada 202
1114 AA Amsterdam
vraag@gortcoaching.nl
Openingstijden: 08.30 – 17.30 uur
KvK-nummer 6817 3717

phone-icon-white Tel: 088 170 1500
Navigatie
  • ⇨ Inloggen voor klanten
  • Contact
  • Vind jouw coach
  • Artikelen
  • Informatie over coaching
book-image
Plan een gratis oriëntatiegesprek
Met een coach naar keuze. Boek direct in de agenda.
Kies jouw coach
Kies jouw coach
© 2023 GORTcoaching B.V. - Alle rechten voorbehouden
  • Privacybeleid
  • Klachtenreglement
  • Algemene voorwaarden
  • https://www.linkedin.com/company/1524443/
  • https://facebook.com/gortcoaching/
  • https://www.instagram.com/gortcoaching/
  • https://www.youtube.com/channel/UCdIEWU-Jgq091kOE4dWoINw