De loopbaanadviseurs krijgen vaak de vraag hoe je het meest aantrekkelijk kunt zijn op de arbeidsmarkt. Sommige mensen zijn beter in positief blijven op de arbeidsmarkt dan anderen in tijden van crisis. Dit kan te maken hebben met de persoonlijke kenmerken die bepaalde mensen hebben en die ook kunnen worden aangeleerd. Zo blijken mensen met psychologisch kapitaal effectiever te zijn op de arbeidsmarkt. Dit psychologisch kapitaal bestaat uit vier persoonlijke hulpbronnen: hoop, optimisme, weerbaarheid en self-efficacy.
Hoop: Hoopvolle mensen hebben de overtuiging dat ze hun doelen gaan bereiken. Bovendien zijn ze in staat om aanpassingen in hun doelen te maken als het lijkt te mislukken.
Optimisme: Optimistische mensen geloven dat negatieve gebeurtenissen veroorzaakt worden door tijdelijke externe factoren. Dit betekent dat ze denken dat zijzelf niet de veroorzaker zijn van negatieve gebeurtenissen, maar dat het bijvoorbeeld door de situatie komt.
Weerbaarheid: Weerbaarheid is de capaciteit om terug te veren van een tegenslag, conflict of mislukking. Weerbare mensen kunnen flexibel omgaan met veranderende omstandigheden en staan open voor nieuwe situaties.
Self-efficacy: Mensen met self-efficacy geloven in hun eigen kunnen. Zij hebben de overtuiging dat ze de vaardigheden hebben om adequaat en succesvol te handelen.
Je kan deze persoonlijke hulpbronnen ontwikkelen samen met de coach. Zo kan je ervoor zorgen dat je positief blijft als het even niet lukt met het vinden van een baan. Bovendien word je door deze positieve houding aantrekkelijk voor een bedrijf en maak je meer kans op een baan.
Wil je weten hoe je meer van dit soort tools kan ontwikkelen om aantrekkelijker te worden op de arbeidsmarkt?
>>Kijk dan hier om een gratis oriëntatiegesprek in de plannen met een van onze coaches