We weten allemaal wel wat verbale communicatie betekent, namelijk communicatie door middel van woorden. Maar weet jij ook hoe je jouw verbale communicatie naar een nog hoger niveau kunt brengen? Zeker op het werk is het belangrijk dat je je goed uit kunt drukken. Een loopbaanadviseur kan je helpen om je verbale communicatie te verbeteren.
Tips om je verbale communicatie te verbeteren
Om je alvast een idee te geven hoe jij je verbale communicatie kan verbeteren staan hier een aantal tips geformuleerd.
- Bedenk eerst goed wat je wilt zeggen
Wanneer je de zin begint zonder dat je weet waar deze heengaat kan dit erg rommelig of onzeker overkomen. Wanneer je weet wat je wilt zeggen kom je veel sterker over. - Ga na of je boodschap goed ontvangen is
Soms denk je dat je iets helder gecommuniceerd hebt, maar is het bij de ander nog niet duidelijk. De ander laat dit overigens niet altijd blijken in de angst dom gevonden te worden. Met de simpele vraag: “Is alles helder?” is de drempel om de onduidelijkheden bespreekbaar te maken verlaagd. - Wees nieuwsgierig
Om goed contact te leggen met een collega is het belangrijk om nieuwsgierigheid naar de ander te tonen. De ander zal zich hierdoor meer gehoord voelen en het contact zal verbeterd worden.
Loopbaanadviseur
Wil jij je verbale communicatie verbeteren en daardoor sterker en duidelijker overkomen op je collega’s? Onze loopbaanadviseurs kunnen je hiermee helpen. Kijk in de agenda voor een gratis oriëntatiegesprek.