GORTcoaching | Wat is outplacement? Outplacement uitleg in vier fases
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Het ontslag van een werknemer is een vervelende situatie voor zowel het bedrijf als voor de werknemer. Om deze gebeurtenis iets dragelijker te maken en om u voor te bereiden op een nieuwe baan, kunt u ervoor kiezen om een outplacement coachtraject te gaan volgen. Een outplacement traject ziet er bij iedereen anders uit. Om echter een beter beeld van dit traject te krijgen, wordt in dit artikel het outplacementmodel van Aquilanti en Leroux besproken. Aquilanti en Leroux maakten een outplacementmodel waarin vier fasen van outplacement worden onderscheiden.

Fase 1: verlies, rouw en transitie
In deze fase gaat het om de verwerking van het verlies van de baan. Veel klanten ervaren ontslag als gezichtsverlies en falen. Het kost tijd om over het verlies van de baan heen te komen. In deze fase bespreekt de klant met zijn of haar coach de situatie, om zo de gevoelens en de gebeurtenis beter te begrijpen en te verwerken.

Fase 2: persoonlijke ontwikkeling
Wanneer de klant of coach merkt dat het beter gaat, dan besluit men samen om verder te gaan naar de volgende fase. In deze fase probeert de coach om samen met de klant helder te krijgen wat de sterke eigenschappen en verbeterpunten van de klant zijn, wat hij of zij belangrijk vindt in werk en waar zijn of haar interesses liggen.

Fase 3: zoektocht naar een baan
In deze fase van outplacement ligt de focus op het ontdekken wat voor soort werk de klant wil gaan doen, bij welk bedrijf en wat de mogelijkheden zijn. Om hier achter te komen kan de klant in gesprek gaan met anderen, zodat hij of zij een beeld krijgt van de baanmogelijkheden. Ook kan de klant gaan netwerken om via via op de hoogte te worden gesteld van nieuwe banen. Daarnaast kan de klant het curriculum vitae verbeteren en op deze manier inzicht krijgen in wat hij of zij allemaal al bereikt heeft. Ook kan er gewerkt worden aan het solliciteren naar een nieuwe baan. Samen met de coach beoordeelt de klant wat de beste manier is om dit te doen en krijgt hierbij tips van de coach.

Fase 4: ondersteuning en begeleiding
De coach ondersteunt de klant tijdens deze laatste fase met het vinden van een baan. Tijdens deze fase zullen er begeleidende gesprekken plaatsvinden om te evalueren hoe het sollicitatieproces gaat en worden aanvullende tips gegeven om de zoektocht naar een baan te vergemakkelijken.

Door: Mariëlle Zwinkels