Bij het woord ‘creativiteit’ denk je al snel aan schrijvers, kunstenaars, illustratoren en binnenhuisarchitecten. Eigenlijk is dat onterecht! Creativiteit is een competentie die in vrijwel ieder beroep van pas komt. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuw product, het voeren van functioneringsgesprekken, het geven van presentaties, het opzetten van een reclamecampagne of zelfs het uitvoeren van administratieve werkzaamheden: voor al deze taken is creativiteit nodig. Het goede nieuws is: iedereen heeft het in zich en er zijn talloze manieren waarop je de creatieveling in jou naar boven kunt halen. Daarom bieden de coaches van gortcoaching.nl je vijf tips om creatiever op je werk te worden.
1. Werkomgeving aanpassen
In een omgeving met veel stress en werkdruk is geen ruimte voor creativiteit en innovatie. Teveel hooi op je vork nemen leidt tot vermoeidheid. Het is dan verstandig om bepaalde beslissingen nog even uit te stellen, zodat je er een nachtje over kunt slapen. Wie weet krijg je de volgende dag een heldere ingeving en weet je hoe je dat ene probleem op kunt lossen of hoe je die complexe taak moet uitvoeren. Het krijgen van inspiratie heeft tijd nodig; je zult daarom even geduld moeten hebben. Daarnaast is het van belang om regelmatig pauzes te nemen tijdens je werk. Tijdens deze momenten van rust ontspant je geest zich en ontstaat er meer ruimte voor creativiteit. Maak tijdens de lunch een wandeling om even los te koppelen van je werk of bespreek de kwestie juist eens met een collega.
2. Creatieve besluitvorming
Er zijn verschillende methoden ontwikkeld om zo het bedenken van creatieve oplossingen te bevorderen. Zo bedacht Edward de Bono de zes Denkhoeden. Volgens de Bono benadert ieder lid van een team een probleem of vraagstuk vanuit een ander perspectief, oftewel een andere denkhoed. Elke kleur denkhoed staat voor een andere invalshoek. Zo beredeneert iemand met een Witte hoed op basis van cijfers en feitjes. Om overtuigd te worden, heeft hij objectieve informatie nodig. De Gele hoed karakteriseert een rasechte optimist, hij benadert elke kwestie met een positieve mindset. De persoon met de Rode hoed luistert naar zijn intuïtie en zal zijn gevoelens uiten. De advocaat van de duivel wordt vertegenwoordigd door – uiteraard – de Zwarte hoed. Iemand met deze hoed kijkt vooral naar de risico’s en nadelen van oplossingen. De Groene hoed is het creatieve brein in de groep en ten slotte houdt de Blauwe hoed het gehele proces in de gaten. Weet je vanuit welke denkhoed jij en je teamleden redeneren? Pas dan eens een van de volgende technieken toe tijdens een vergadering of brainstormsessie:
- Kies allemaal een andere kleur denkhoed. Je zult merken dat je het perspectief van de ander opeens veel beter begrijpt.
- Kies allemaal dezelfde kleur denkhoed. Als alle neuzen dezelfde kant op staan kan het team eens volledig redeneren vanuit dezelfde denkwijze.
- Pas de kleur denkhoeden aan op het vraagstuk. Kijk bijvoorbeeld eens met een witte of zwarte hoed naar impulsieve, op het eerste gezicht aantrekkelijke ideeën.
3. Geef aandacht aan je creativiteit
Creativiteit is vooral een kwestie van aandacht schenken aan je ideeën. Al die goede ideeën die in je opkomen, gaan zo weer verloren wanneer je ze niet ergens noteert. Zorg daarom dat je altijd een schriftje of notitieblokje bij de hand hebt. Je kunt ze eenvoudigweg kort opschrijven, maar je kunt ook een tekening of mindmap maken. Op deze manier onthoud je al je ideeën.
Een andere manier om de creativiteit in jou aan te boren, is in de juiste omgeving zijn op het juiste moment. Misschien weet je op welke tijdstippen van de dag jij het meeste inspiratie hebt, en in welke omgeving jij het best inspiratie opdoet. Weet je dat nog niet? Geen probleem: probeer dan eens wat uit. Ga eens naar het bos of op het strand, zet rustgevende muziek op of zorg ervoor dat je alleen bent. Ben je op je werk? Ga in de lunchpauze even wandelen of bespreek een bepaald vraagstuk met een collega.
4. Spelenderwijs creatiever worden
Het klinkt misschien gek of kinderachtig, maar uit onderzoek blijkt dat de creativiteit van mensen met 30 procent verhoogd wordt, wanneer ze spelen. Kijk eens naar hoe kinderen dat doen. Zij ontdekken de wereld spelenderwijs en staan overal voor open. Kinderen hebben een enorme verbeeldingskracht en zien in een legoblokje veel meer dan alleen een legoblokje. Ze bedenken wat zij ermee kunnen, ze verzinnen er verhalen omheen en gaan hier helemaal in op. Wij volwassenen kunnen hieraan een voorbeeld nemen. Enkele grote bedrijven doen dat al door hun werknemers de ruimte en de tijd te geven om te spelen. Zelf kun jij al met een aantal kleine aanpassingen in je werk de creatieveling in jou naar boven halen. Ga in de middagpauze een potje kaarten met collega’s. Maak een tekening zonder te bedenken hoe je tekening eruit moet komen te zien. Verzin nieuwe toepassingen voor bestaande voorwerpen op kantoor. Het gaat niet om het resultaat: oordeel er dus niet over en laat anderen er ook niet over oordelen!
5. Daag jezelf uit
Soms werkt het stimulerend om jezelf in een lastige situatie te brengen. Stel jezelf voor een onmogelijke uitdaging door jezelf een open vraag te stellen. Een open vraag begint met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ of ‘hoe’. Door jezelf een open vraag te stellen dwing je jezelf om zoveel mogelijk informatie te geven. Ook kun jezelf een onoplosbaar probleem voorleggen. Dit zet je brein aan tot het verzinnen van verfrissende ideeën.