De roeping
roe·ping (de; v; meervoud: roepingen) 1. datgene waartoe iemand zich geroepen of bestemd voelt; innerlijke aandrift. Een roeping is het (subjectieve) idee dat iemand heeft dat hij een taak in het leven te volbrengen heeft. Deze taak kan zowel maatschappelijk (arts, docent) als geestelijk zijn (predikant, zuster) zijn. Tegenwoordig is de term ‘bevlogen beroepskeuze’ meer in zwang.
De queeste
Er is een tijd dat jongvolwassenen met de handen achter het hoofd in het gras omhoog kijken naar de blauwe lucht en fantaseren over alles wat er tijdens hun leven gaat gebeuren en hoe ze dat gaan inrichten. De mogelijkheden lijken eindeloos, alles is onbegrensd en de betovering van de ideeën voert de bovenhand. Naarmate ze ouder worden treedt de werkelijkheid in. Waar eerst alles bestond uit idealen en visioenen moeten er nu (helaas) compromissen gesloten worden, omdat het simpelweg allemaal niet zo mooi is, als dat het in eerste instantie leek. Dat betekent niet dat het leven per se een onplezierige weg is gaan bewandelen, maar misschien wel dat het minder plezierig dan de droom, of minder indrukwekkend dan het visioen is. Op een gegeven moment realiseren de jongvolwassenen, die inmiddels wat ouder zijn, dat ze die droom nooit helemaal opgegeven hebben en wordt er een hunkering naar het vervullen van deze idealen wakker gemaakt. De zoektocht naar de droom en het ideale leven wordt hervat. Een kruispunt met keuzes is een ideaal moment om deze queeste weer op te pakken en een verdieping in het zelf te realiseren. Met behulp van persoonlijke begeleiding kan worden nagegaan wat precies de roeping is en hoe deze geconcretiseerd kan worden.
De handvatten
Het vinden van de levensroeping kost tijd, het is helaas niet iets dat in een handomdraai verwezenlijkt kan worden, maar het is een leer- en groeiproces dat stapsgewijs verloopt. Allereerst is het van belang dat de speciale talenten waarmee we op aarde zijn gekomen ontplooid worden – wat zijn mijn grootste persoonlijke gaves die ik het liefste gebruik? Daarna is aan te raden dat de omgeving er een is die aansluit bij de persoonlijke gaves – waar kunnen mijn talenten het beste ingezet, benut en ontwikkeld worden? Tot slot is het essentieel dat deze talenten ingezet worden voor doeleinden die het beste aansluiten bij de eigen persoon – wat voelt voor mij het prettigste en het meest ‘wezenlijk’? Persoonlijke begeleiding biedt handvatten voor het zoeken naar wat precies de multifunctionele vaardigheden en talenten zijn en hoe en waar deze het beste ingezet kunnen worden.