Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Binnen organisaties zien we vaak verschillende culturen ontstaan. Als leidinggevende is het vaak een hele klus om deze culturen te doorgronden. Er ontstaan groepen, of ook wel ‘tribes’. Maar hoe doorgrond je de groepen die medewerkers vormen als leidinggevende en hoe stuur je ze effectief aan?

Focus op ontwikkeling van de individu

Volgens David Logan, John King and Halee Fischer-Wright, die een boek schreven over Tribal Leadership, is het essentieel om naar individuen in groepen te kijken. Door de focus te leggen op de ontwikkeling van een individu en deze naar een hoger level te brengen, gaat de hele tribe op een hoger level functioneren. Een tribe is groter dan een team en bestaat uit zo’n 20 tot 150 personen.

Hoe werkt Tribal Leadership?

Binnen Tribal Leadership zijn er vijf stages waarop een medewerker kan functioneren. Ontdek waarin jij jezelf en je teamleden herkent.

Stage 1: “Life Sucks”

Dit is een weinig voorkomende stage binnen Tribal Leadership. Mensen in deze tribe zijn doorgaans teruggetrokken. Vaak heerst deze cultuur in het criminele circuit of in gevangenissen.

Stage 2: ‘My Life Sucks’

Een meer voorkomende stage van Tribal Leadership. Binnen deze tribe vind je fatsoenlijke professionals, maar het ontbreekt hen vaak de motivatie en stimulans en het juiste netwerk. Dit zijn de medwerkers die zich ondergewaardeerd voelen en houden vaak hun leidinggevende hiervoor verantwoordelijk. Als leidinggevende, of ‘tribal leader’, is het van belang deze medewerkers meer stimulans en waardering te tonen. Zij hebben meer inzicht nodig in hun bijdrage aan de organisatie als individu.

Stage 3: ‘I am great you are not’

Dit is de meest voorkomende vorm binnen Tribal Leadership en zien we veel terug in organisaties. Binnen stage 3 heerst de overtuiging: “I am great, you are not”. De individuen in deze tribe zijn slim en weten hoe ze hun skills in moeten zetten om hun doel te bereiken. Medewerkers binnen deze tribe zijn echter wel alleen gefocust op zichzelf en ontbreken aan verbinding met collega’s. Als leidinggevende is het van belang deze verbindingen te maken, zodat de medewerkers zien dat ze elkaar nodig hebben om tot resultaten te komen en een groter netwerk kunnen vormen.

Stage 4: ‘We’re great’

De samenwerking die ontbreekt in stage 3 is juist wel terug te vinden in een stage 4 organisatie. Er zijn gedeelde normen en waarden en er zijn uitwisselingen tussen verschillende medewerkers op de werkvloer. Wanneer er in dit soort organisaties conflicten ontstaan is het noodzakelijk als leidinggevende ervoor te zorgen dat beide partijen het conflict samen oplossen.

Stage 5: ‘Life is great’

Om zo’n stage 4 tribe naar het hoogste level te tillen is er een gezamenlijke geschiedenis nodig. Deze geschiedenis vol verschillende gebeurtenissen, zorgt ervoor dat de cultuur sterker van wordt.Er wordt veel gecommuniceerd waardoor conflicten vrijwel geen rol spelen in deze stage.

Word zelf een Tribal Leader!

Team-building en team-uitjes zijn belangrijk om je medewerkers bij elkaar te brengen. Daarnaast is het voor de lagere stages belangrijk dat er meer communicatie plaatsvindt. Ga korte gesprekken aan met medewerkers. Vraag naar hun kijk op bepaalde vraagstukken. Koppel naar ze terug nadat een vraagstuk is opgelost en bewijs hen dat ze een bijdrage hebben geleverd. Zorg ervoor dat medewerkers dit ook samen doen, dat er uitwisseling is en samenwerking. Hierin is het het belangrijkste om als tribal leader de taal van je tribe te spreken. Verplaats je dus vooral in hun situatie en beleving!

Heb jij het idee dat medewerkers zich in een stage bevinden waar ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken van een coach? Kijk dan eens op onze Coaching voor een medewerker pagina of neem contact met ons op via 088 150 1702.


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden



 >  Leer jouw team beter begrijpen door Tribal Leadership