Het algemene doel van coaching is het helpen van mensen door zichzelf te ontplooien, meer inzicht te geven en gelukkig te zijn. Echter staat dit kenmerk in contrast met de wijze waarop het bedrijfsleven coaching wil gebruiken. Als je professionele coaching wil inschakelen om werknemers gelukkiger te maken, neem je risico’s als het gaat om prestaties. Althans, dat denkt men.
In het bedrijfsleven staat coaching vaak in dienst van vooraf bepaalde doelstellingen, evaluaties, feedback en als het even kan: betere prestaties. Op deze manier wordt professionele coaching een managementinstrument om op korte termijn nog meer uit medewerkers te halen; coaching raakt verstrikt tussen authenticiteit en instrumentalisme.
Het bedrijfsleven heeft er op het eerste gezicht geen baat bij dat hun mensen ‘aan zichzelf werken’. Competente mensen worden te mondig en minder competente mensen raken in verwarring doordat ze in een veranderingsproces terechtkomen. Een veelgehoorde opmerking bij bedrijven is: ‘We zijn geen sociale instelling. We verwachten resultaten en daar worden ze voor betaald.’
Dat coaches bij coaching voor bedrijven in een bepaald spanningsveld werken – het belang van het bedrijf versus het welzijn van een persoon – is eigenlijk een schijnprobleem. Veel mensen denken dat zelfbewuste medewerkers een bedreiging zijn voor vlot management. Het tegendeel is waar! Een bedrijf heeft mensen nodig die bewust leven, in debat gaan en hun eigen weg zoeken. Professionele coaching dient om mensen wakker te maken. Wakkere mensen zijn op de lange termijn minder afhankelijk van hulp en beter inzetbaar in verschillende functies. Werken met bewuste werknemers vraagt ook om een andere manier van leidinggeven: een leidinggevende moet zijn mensen niet aansturen, dat doen die mensen zelf wel. Tenminste, als ze in een dergelijke context mogen leven. Uiteindelijk leveren wakkere, bewuste en kritische mensen veel betere prestaties.
Coaches van GORTcoaching werken vanuit de mens en hebben geen persoonlijk belang bij de uitkomst van iemands acties. De coach kijkt hoe iemand omgaat met situaties en projecten en helpt vervolgens om niet-werkende patronen te doorbreken. De coach gaat eerst belangeloos voor de persoon. Vanuit daar wordt gekeken hoe zij vanuit specialisme kunnen toevoegen of samenwerken.