Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

We zitten momenteel met z’n allen thuis in quarantaine. Met het hele gezin, met huisgenoten of juist helemaal alleen. Het is dan heel makkelijk om in een negatieve spiraal terecht te komen: één dingetje gaat fout en vervolgens projecteer je dat op alles waardoor je hele leven lijkt in te storten. Hoe zorgen we ervoor dat we positief blijven tijdens deze Corona periode?

Positief blijven is soms makkelijker dan het lijkt. Je moet alleen weten hoe. Deze positieve psychologie tips kunnen niet alleen helpen om de sfeer thuis goed te houden maar ook binnen je team.

 1. Beschrijf twee goede dingen van vandaag

Dit klinkt misschien niet alsof het heel veel impact kan hebben, maar dit kleine trucje kan je helpen om de positieve dingen van de dag in te zien. Het werkt als volgt: Pak een boekje of gebruik de notities op je telefoon. Aan het einde van elke dag schrijf je twee positieve, leuke, grappige of mooie dingen op die je die dag hebt meegemaakt. Dit kunnen hele kleine dingen zijn, zoals “vandaag scheen de zon heerlijk op mijn werkplek” of “mijn collega stuurde vandaag een leuke foto door”. Ook kunnen het grote dingen zijn, zoals een werkgerelateerd succes.

Door het noteren van deze twee punten, lijkt elke dag iets positiefs te hebben. Morgen zal dat dus weer zo zijn. Door jezelf te herinneren dat elke dag wel een positieve gebeurtenis heeft, wordt het steeds makkelijk om zelf ook positief te blijven.

 2. Lachen!

Als je fronst, gebruik je wel 62 spiertjes in je gezicht. Als je wil lachen, gebruik je er echter maar 26. Veel minder werk, dus veel relaxter. Lachen kost niet alleen minder moeite, het fysieke lachen kan ook voor mentale veranderingen zorgen. Als je mond lacht, denken je hersenen vanzelf dat je echt aan het lachen bent en dus dat je vrolijk bent.

In het geval dat je het echt even niet meer ziet zitten, ga lachen. Als tool kan je een pen of potlood horizontaal tussen je tanden klemmen, dit creëert een geforceerde lach. Deze techniek kan al genoeg zijn om je hersenen voor de gek te houden.

3. Mini-vakantie

Soms kan het moeilijk zijn om even te ontsnappen tijdens het thuiswerken. Een manier om dit aan te pakken is het creëren van een mini-vakantie lijst. Dit zijn kleine activiteiten waar je dan echt even de tijd voor neemt. Dit kan van alles zijn, als het maar helpt om even te ontspannen en iets anders te doen. Denk hierbij aan een bad nemen, op de bank liggen en een podcast luisteren, met een vriend(in) online een film kijken, of gewoon voor 20 minuten een wandeling maken*. Bepaal ’s ochtends een moment wanneer je op je mini-vakantie gaat en pak dat moment dan ook. Zo heb je elke dag (of om de dag) een positieve activiteit om naar uit te kijken.

 4. Positief roddelen

Deze laatste tip kan je met één iemand samen doen, of met een groep. Positief roddelen is heel simpel. Je kiest iemand uit en daar ga je lekker over roddelen, maar op een positieve manier. Eigenlijk gewoon complimentjes geven aan elkaar, over elkaar.

 

Toepassen binnen je team

Het kan natuurlijk voorkomen dat jij en al je collega’s in een dipje zitten. In een (online) teammeeting kan je gebruik maken van deze tips. Laat iedereen voorlezen welke positieve dingen ze hebben meegemaakt de vorige dag. Dit kan een inspiratie zijn voor anderen wat er allemaal leuk kan zijn op een dag. Ook mini-vakanties kunnen jij en je team met elkaar delen. Of jullie gaan allemaal met een pen in je mond zitten. Grote kans dat dit er toch wat hilarisch uitziet, en jullie allemaal in de lach schieten. Gelijk een goed moment om door te pakken en even lekker positief te roddelen. Het is een gekke tijd die niet altijd even leuk is, maar met deze kleine oefeningen kunnen je jezelf en andere toch wat positiviteit brengen. Wil je graag meer ondersteuning om positief te blijven, vind hier gelijk een geschikte coach.

* Wist je dat er niet alleen wandel apps zijn, maar dat je tegenwoordig ook wandelcoaches heb. Dan voer je het coachgesprek terwijl je samen een ommetje maakt! Bekijk ook ons summer school aanbod voor een empower walk en een wandelretraite.


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden