De geluksspieren trainen - GORTcoaching - Vind uw coach!

Het zoeken naar geluk is voor een hoop mensen een belangrijke zoektocht. De een lukt het beter om gelukkig te zijn dan de ander, maar hoe komt dat?

Miriam Akhtar, een pionier uit de positieve psychologie was geïntrigeerd door deze vraag. Zij ontwikkelde een trainingsschema voor de geluksspieren in twaalf stappen. De stappen zijn: toon je dankbaarheid, gebruik je sterktes, leef met een doel, vind je kracht, beweeg, het geluksdieet, wordt een rasoptimist, wees veerkrachtig, verbeter je relaties, zorg voor plezier, streef naar spiritueel geluk, rust en vernieuwing en the funfactor.

Een uitgebreide beschrijving van deze stappen kun je terugvinden in ‘The World book of Happiness’, waar Akhtar als een van de schrijvers aan bijgedragen heeft. De kern van haar verhaal is dat geluk een spier is die je kunt trainen en dat geluk verder gaat dan alleen onze geest, ook het lichaam en de ziel dienen te worden meegenomen in het streven naar geluk.

Wij hebben het trainingsschema van Akhtar samengevat en de 5 belangrijkste stappen voor je uitgelicht.

Toon dankbaarheid
Kijk naar wat je hebt en wees dankbaar voor de goede dingen in je leven. Een krachtige manier om daar uiting aan te geven is het bijhouden van een dagboek waarin je dagelijks 3 dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent. Het opschrijven waar je dankbaar voor bent zal je helpen om op het positieve te focussen.

Bewegen en het geluksdieet
Lichamelijke inspanning is belangrijk omdat het de aanmaak van hormonen die het geluksgevoel veroorzaken stimuleert. Uit onderzoek blijkt dat lichamelijke activiteit effectiever kan zijn dan antidepressiva bij het herstel van een depressie.

Bij een gezonde levensstijl hoort naast de lichamelijke inspanning ook gezonde voeding. Voedsel is een belangrijke factor als het gaat om stemming. Om serotonine te produceren, de stof in de hersenen die associeert met een goed humeur, moet je levensmiddelen gebruiken die het aminozuur tryptofaan bevatten, zoals kip, vis, bonen en bruine rijst.

Verbeter je relaties
Goede relaties zijn een belangrijk thema als het om geluk gaat. Uit onderzoek blijkt dat een van de kenmerken van de gelukkigste mensen in de wereld is dat ze goede, hechte relaties hebben.

Rust & Vernieuwing
De moderne levensstijl geeft niet veel tijd voor rust en vernieuwing, hierdoor loop je het risico uitgeput te raken of zelfs depressief te worden. Vernieuwing gaat erom dat je voldoende aandacht aan je behoeften geeft, je reserves aanvult en juiste balans vindt tussen ontspanning en inspanning.

The Fun Factor
Maak een lijstje van de activiteiten die je leuk vindt om te doen. Prioriteer dit lijstje zodat je voldoende tijd besteed aan deze activiteiten. Het hebben van plezier in de dingen die je doet is niet alleen bedoeld om geluk na werktijd te ervaren, het kan ook creativiteit en productiviteit stimuleren op de werkplek.

Wil jij leren hoe je je vaker gelukkiger kunt voelen? Coaching kan je helpen om meer uit het leven te halen en hiervan te genieten. Plan hier een gratis oriëntatiegesprek in met een van onze coaches.